Home / مهندسی سازه (Structural engineering )

مهندسی سازه (Structural engineering )

 

 مهندسی سازه (Structural engineering)

  • طراحی و محاسبات استراکچر ساختمان به روشهای فلزی و بتنی و مرکب در بهینه ترین و اقتصادی ترین حالت

بسته به عملکرد ساختمان می‌توان از استانداردها، مقررات و آئین‌نامه‌ها برای تخمین وزن ساختمان و بارهای برف، باد و زلزله بر روی سازه‌ها استفاده کرد. پس از شناخته شدن بارهای فعال بر روی سازه، ساختار آنالیز می‌شود تا تأثیر همه این بارها بر روی تک تک عناصر سازه مشخص شود.

مهندسین سازه از نرم افزارهایی همانند  Etabs، SAP2000،   Safe   و موار دیگر برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف سازه استفاده کنند. همیشه ایده خوبی است که اعتبار نتایج نرم‌افزار را با استفاده از اصول دانش اصلی و فرمول‌های تحلیل ساختاری که به صورت دستی قابل کنترل هستند باید بررسی شود. نیروها و فشارهای حاصل از نرم افزار می‌تواند برای طراحی عناصر اصلی سازه از جمله سیستم کف، تکیه گاه، فونداسیون و سایر قسمت‌های ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

امنیت عمومی، اولویت اصلی در مهندسی سازه است. وقتی صحبت از ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی می‌شود که در جامعه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، عواقب یک ساختار نامناسب و غیراصولی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. به همین دلیل است که مهندسان سازه از مقررات ایمنی در طراحی خود استفاده می‌کنند تا عدم اطمینان در فرضیات بار و کمبود غیر‌منتظره در مصالح ساختمانی را به طور تخصصی از بین ببرند.