Home / پروژه توسعه شهری چشمه کیله(تنکابن)

پروژه توسعه شهری چشمه کیله(تنکابن)

   طرح جامع ساماندهی رودخانه چشمه‌کیله تنکابن
                    (گردشگری- اقامتی)
  • رودها و رودکنار ها در جوامع پیشرفته جهان ،از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است . با استفاده بهینه از رودخانه ها، مسیل ها، محوطه پارک ها و فضاهای سبز توانسته اند به موازنه تناسب طبیعت به محیط شهری دست یابند . شهرهای شمالی ایران ، باتوجه به وجود پتانسیل های بسیار بالایی که در این حوزه دارند ، تا کنون توجه و اقدام لازم در این شهرها صورت نگرفته است .
  • رودخانه‌ی چشمه‌کیله یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های غرب استان مازندران است . به عنوان فرصت و تهدیدی در سراسر شهرستان تنکابن جاری است.که از جنوب شهر تنکابن (ارتفاعات خرم‌آباد) سرچشمه گرفته و در شمال شهرستان ( بخش مرکزی) به دریا می‌ریزد. این رودخانه به عنوان یکی از قوی‌ترین نشانه‌های شهری در تنکابن خودنمایی می‌کند. پل‌هایی که بر روی رودخانه ساخته شده‌اند، غرب و شرق آن را به یکدیگر متصل می‌کنند. مناظر ایجاد شده از چشم‌انداز بی‌نظیر رودخانه، به علاوه‌ی مرغان دریایی مهاجر که مدتی است در این شهر ساکن شده‌اند و دست شهروندانی که از روی پل تاریخی چشمه‌کیله برای کاکایی‌ها دانه می‌پاشند، به عنوان بخش مهمّی از خاطره‌ی جمعی مردم شهر تنکابن شناخته می‌شوند.
  • در سال‌های گذشته این رودخانه دستخوش سیلاب‌های زیادی شده است. از جمله سیل سال 97 که با تخریب پل‌ها، جاده‌ها، زیرگذرها و … خسارارت مالی و جانی زیادی به شهرستان تنکابن وارد کرده است. بازگشت این گونه سیلاب‌ها به رودخانه‌ی چشمه‌کیله دور از انتظار نیست. طرح حاضر، راهکارهایی برای جلوگیری از فرسایش و رسوب ناخواسته در بستر رود و رساندن رودخانه به شیب پایدار ارائه می‌کند؛ که موجب کاهش سرعت سیلاب‌های احتمالی می‌شود، تا تخریب ناشی از سیل را به حداقل برساند . ایجاد بستر و کناره‌های پایدار، قبل از شروع بحران به مقابله با آن می‌پردازد.
    این پروژه با متراژی در حدود 254 هکتار با کاربریهایی           متنوع  پیشنهاد شده است .
   اهداف طرح
  1. تثبیت بستر و جایگاه رودخانه و پیش گیری از خسارات ناشی از سیل و تعمیق رودخانه
  2. کمک به توسعه اقتصاد منطقه
  3. تامین مسکن مناسب برای شهروندان
  4. توسعه صنعت توریسم و اشتغال‌زایی
  5. حل مسایل چالش بر انگیز زیست محیطی
  6. بهبود کیفیت بیولوژیکی منابع آب
  7. حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری موجود
  8. تغذیه‌ی سفره‌های آب زیرزمینی
    نتایج مورد انتظار از طرح جامع ساماندهی رودخانه               چشمه‌کیله (گردشگری- اقامتی)
  • این منطقه باید پاسخ‌گوی نیازهای چندجانبه‌ای باشد، از جمله: محافظت از حاشیه‌نشینان رود از آسیب‌های احتمالی سیل، ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و.. برای شهروندان و توریستان، تامین مسکن برای شهروندان. ضمن آنکه با بهبود بیولوژیکی کیفیت آب، به چرخه‌ی زندگی ماهیان و دیگر آبزیان ساکن رودخانه کمک کند. و با بهره‌گیری از رویکردهای طراحی شهری حساس به آب، از منابع سطحی و زیرزمینی آب شهری محافظت کند.
  • انتظار می‌رود توجه به همه‌ی این مسائل، منطقه نمونه گردش‌گری چشمه‌کیله را به یک طرح پایلوت برای ساماندهی و زیباسازی تمامی رودخانه‌های استان و حتی کشور تبدیل کند.